Transaksiyonel Analiz, 1950’lerde Eric Berne tarafından geliştirilmiş olan, insan davranışlarını, iletişim ve ilişkileri anlamayı kolaylaştıran bir modeldir. Bireyin kendisine ve ilişkilerde kullandığı stratejilere dair bakış açısı sağlamaktadır. Transaksiyonel Analiz kişilik, kişiler arası ilişkiler, iletişim, gelişim, yaşam, psikopatoloji, psikoterapi gibi çok geniş bir yelpaze üzerinde insan psikolojisi ile ilgilenen bir yaklaşımdır. Transaksiyonel Analiz (TA)’ye göre kişiler geçmişteki yaşantılarına bağlı olarak şu anki kararlarını veririz. Bireyler yaşamın ilk yıllarından itibaren kendilerine bir “yaşam senaryosu” yazdıklarını ve bu senaryoyu birlikte oynayacakları oynayacak rol arkadaşları bulduklarını iddia eder. Transaksiyonel Analiz, hem kişiliğin yapısal modelini hem de fonksiyonel davranışsal bir model ortaya koyar.
Transaksiyonel Analizin temelinde “Ben/ Ego” durumları vardır. Bu ego durumları Ebeveyn, Çocuk ve Yetişkin “Ben” olarak üçe ayrılır. Ebeveyn ego durumu: Ebeveynlerden ya da figürlerinden kopyalanan davranış, düşünceler ve duyguları kapsamaktadır. Yetişkin ego durumu: Şimdiye tepki olan düşünce, tavırlar, doğrudan tepki olan davranışlar, düşünce ve duyguları içermektedir. Çocuk ego durumu: Çocukluktaki davranış, düşünce ve duyguların canlandırmaktadır. TA yaklaşımı, insanı olumlu olarak ele alan insancıl bir yaklaşımdır, günümüzde psikoterapilerde çok sık kullanılan ve kullanımı hızla yaygınlaşan bir yaklaşımdır.
TRANSAKSİYONEL ANALİZ; Eğitim, iş, kişisel ve organizasyon dahil olmak üzere birçok sektörde kullanılır. Eğitim modelleri, işlemsel analizin benlik saygısı, öğrenci motivasyonunu, personel ve öğrenci moralini yükseltmek ve öğretmen / ebeveyn tutumu, davranış yönetimini geliştirmek için uygulanmaktadır.
Transaksiyonel Analizi Programının Amacı
Terapideki bireyin Yetişkin durumunu güçlendirerek özerklik kazanmasına ve sürdürmesine yardımcı olmaktır. Bireyin kendi hayatında iletişimi ve uyumu artırmak, karşılıklı anlayış geliştirerek yetişkin ego durumunu etkin kullanabilmek, kişilik çatışmalarını önlemek, Kişisel yetkinlikleri arttırmak, olumlu insan ilişkileri ve iletişim becerilerini öğrenme, bireyleri gerçek kimlik ve kişilik özellikleri ile tanıyarak anlamak, öğretmenin okulda öğrencilerle çalışırken etkili iletişim kurma ve çatışmaları çözmek becerilerini geliştirmek, öğrenci motivasyonunu arttırmak. Stres altındayken insanların kullandığı zorlayıcı mesajları anlamak, insanların ilişkide oynadığı oyunları anlamak, oyundan çıkma ve çatışmayı çözme yöntemlerini öğrenmek. Kendini anlamak ve geliştirmek.
Transaksiyonel Analizi Programının İçeriği
- Eric Berne
- Transaksiyonel Analiz Nedir?
- Yapısal Analiz
- Benlik durumları kavramları:
- Benlik durumu nedir?
- İlişkide Temel İhitiyaçlar
- Sözlü ve Sözsüz İletişim
- Ego Durumları
- Ebeveyn Ego Durumu
- Eleştiren Ebeveyn
- Bakım Veren Ebeveyn
- Yetişkin Ego Durumu
- Çocuk Ego Durumu
- Doğal Çocuk
- Uyumlu Çocuk
- İsyankar Çocuk
- Egogram incelemesi
- Benlik durumları sorunları
- Benlik durumları restorasyonu, yeniden benlik durumları
- Fonksiyonel Analiz
- Yapısal Çözümleme
- Fonksiyonel Çözümleme
- Ego Durumları Etkileşimi
- Transaksiyonlar
- Temas İletileri
- Kabul Ve Zorlayıcı Mesajlar
- Yaşam Senaryosu
- Yaşam Pozisyonları
- Ben OKEY değilim- Sen OKEY’sin
- Ben OKEY değilim- Sen OKEY değilsin
- Ben OKEY’im- Sen OKEY değilsin
- Ben OKEY’im- Sen OKEY’sin
- Psikolojik Oyunlar
- Zaman Yapılandırma
- Yaşam Kurgusu
- Yaşam pozisyonları
- Senaryolar
- Transaksiyonel Analizde Yaşam Kurgusunun Tanımı ve Doğası
- Transaksiyonel Analizde Kurgu Mesajları
- Transaksiyon örnekleri
Programa Kimler Katılabilir?
- Psikologlar
- Psikolojik Danışmanlar
- Çocuk Gelişim Uzmanları
- Sosyologlar
- Sosyal Hizmet Uzmanları
- Hemşireler
- Uzman, Asistan ve Pratisyen Hekimler
- Öğretmenler
- Aile Danışmanları
- Kişisel Gelişim Alanında Çalışanlar